Tuesday, March 22, 2011

kenapalah melayu macam ni? buat malu kaum ja taw dak??!

untuk entri ini saya nak bagitaw awai2..sape yang terasa..biaq pi lah nak terasa.saya malas nak buat baek dengan semua orang :) ok2 silap..bukan dengan semua orang, dengan orang yang tak baek je saya tak baek..*ok, ayat keling*

saya tengok gambar hot belon kat putrajaya tadi. :) apa masalah saya ngan gambar2 tu? takde..takde masalah.

yang masalah dengan saya ialah bila intention nak pegi-tegok-belon dah tukar jadi nak pegi-tengok-ragam-manusia-pastu-rasa-nak-upload-lam-fb-supaya-boleh-kutuk-ramai2. -_-"

ini keje siapa??melayu. -___-" malu..malu..saya bukan nak kondem bangsa sendiri. saya pun melayu tapi saya malu dengan melayu2 yang macam ni..bukan semua..ada ja melayu yang saya kenal, yang saya rasa kagum sebab die melayu tapi..saya tanya jujur, ada ke cina india buat perangai macam ni selain kita orang melayu??


haaaa..haaaa..tadi nak melenting sangat kan..cakap lah..ada ke? ada diorang amik gambar sape2 jelah tak kira melayu ke cina ke india ke pastu upload kat fb pastu ajak kawan2 kutuk?? ini bukan soal menegakkan hukum ISLAM..itu hal laen..paham? tak tunjuk muka pun, agak2 lah..kutuk tak ingat dunia macam dah baek sangat -_-" tah hape2 tah. bila orang kata muslim(dan melayu) ni bajet bagus..marah! taw marah..tapi ini apa??bajet hebat-sangat-konon2-pahala-dah-penuh-lam-dada??

saya tak nak cakap pasal agama lah nanti salah info. ilmu saya pun tak penuh di dada. tapi saya tahu lah, bersentuhan antara lelaki dan perempuan tu salah. pakai pakaian yang menampakkan susuk badan tu salah..bla bla bla.. semua orang tahu hal tu, beza nya cuma samada depa nak apply dalam hidup atau tak ja..


..contoh satu..


::contoh dua::

kalau kata intention nak letak gambar tu lam fb sebab nak 'kononnya' bagi kesedaran..haram jadah. apsal biaq kan depa lagha dok kondem orang kemain..hangpa berlagak macam hangpa dah baguih sangat hangpa taw dak??

apa hangpa ingat hangpa tak pernah macam tu ka??keluar dating tak pegang2 tangan ka? (saya takdak buah hati memang lah seronok kata.haha) dak la..jangan dok yakin sangat bang..yang tika dok ingat memang lah tak buat. time dak ingat??

iya lah..dah sapa suh depa pi pakai baju ketat2..jarang2..pastu buat adegan peluk2 pulak..ya dak??sapa tak sakit mata dak..dah taw salah buat jugak tu pasai pa..memang padan muka lah kan..iya lah.iya lah. betui jugak tu. tapi yang heran nya kita dok sebok2 nak amik gambar pastu upload kat fb tu apa guna dia?? ingat depa2 boleh sedar ka?? kalau berani sangat awat tak pi sound direct ataih muka terus ja. senang. depa pun kalau nak sentap, sentap la tu jugak. lagu tu baru nak kata hero bang.

ini main aci upload kat fb pastu kutuk ramai..haishhh..tak profesional taw dak? ni lah golongan melayu yang dok berani baling batu tapi tangan sorok kat belakang. main aci nak tunding jari kat orang ja. semua tak kena. semua tak cukup. cakap nak pum pam pum pang tapi keja satu pun dak jalan. bila nak maju?? semua benda nak mudah ja..tak nak pikiaq lebih sikit. taknak penat lebih sikit.  -__-" *dah lari topik dahhh*

dah tu macam mana nak lawan kaum laen? bila depa up sikit taw pulak nak 'sentap mak nokss'. tapi bila bagi peluang dok buat malaih2..buat cincai2 ja asal siap. bila kena rotan marah tapi datang sekolah malaih. isyk isyk isyk. kalau dah taw malaih..bila kena rotan ngan cikgu diam2 dah lah. memang salah sendiri kan. saya pun salu ja kena rotan dulu masa sekolah2 sebab dak mai kelas tambahan :) relaks ja. :) idup lagi aihh.

cakap pasai melayu sampai bila tak habih. cakap banyak sangat kang kata tak sayang kaum sendiri. dok dewa sangat lah kaum laen. tanah melayu kena rampaih kang baru padan muka. awat dok takut ngat aihh..kalau kita pun sama2 develop macam depa mana boleh depa nak rampaih tanah kita.

sebab kita taw kita lemah lah, pasai tu kita takut. ada ja kedai cina kecik2..tak cantek..tapi servis?? pikiaq lah sendiri. ni kita dak..kedai nak cantek. nak nampak mewah. tapi servis -_-" tu tak pa lagi..ada kedai lebih kurang buruk ngan kedai cina tapi servis?? jauh kena tinggai. dah tu nak salah kan sapa lagi? salah kerajaan sebab tak bagi subsidi? :) jangan dok jadi manja sangat aih.

p/s : apsai tiba2 dok cakap utara ni? :)
owh p/s lagi satu : saya dah slow talk awai2 dah ngan depa ni :) toksah dok risau sangat aih.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails