Monday, October 25, 2010

saya terdesak

kadang2 saya terdesak nak jadi anak yang baek sebab banyak jasa mereka tak mampu saya balas dengan kata2,
kadang2 saya terdesak nak jadi kakak yang baek sebab saya tahu kalau bukan saya pada sape lagi dorang nak mengadu.
kadang2 saya terdesak nak jadi adik yang baek sebab pada saya lah terluah segala kemarahan :)

saya terdesak untuk berjaya sebab saya nak balas jasa mereka.
saya terdesak nak pintar bijak pandai sebab saya taknak repeat paper.
saya terdesak nak grad cemerlang sebab saya nak cari kerja cepat2.

saya terdesak untuk jadi seorang penenang sebab saya paham perasaan nya gundah
saya terdesak nak jadi penyabar sebab kalau marah pun cuma keruhkan keadaan.
saya terdesak nak jadi pemurah sebab saya tahu itu sahaja penyelesaian nya.
saya terdesak nak jadi kuat supaya hidup saya tak bergantung dengan orang

saya kehabisan kata2 indah.
saya kehabisan semangat
saya kehabisan tenaga.
saya nak tolong tapi saya juga hanya mampu menangis
saya nak mereka paham tapi bukan saya yang tentukan.
mereka nak paham maka paham lah.kalau tidak?
sekali lagi saya hanya mampu menangis.

saya hanya mampu memujuk.
janganlah menangis.semua pasti akan baek2 saja.
jangan sedih.hadapi ini semua dengan senyuman ye.
tapi saya sendiri menangis.saya sendiri kadang2 rebah.

setiap manusia ade masalah.percayalah.saya juga ade masalah.
cuma cara kita hadapi nya yang membezakan kita semua.
kalau saya kata hidup saya mudah maka mudahlah.
kalau saya asyik kata hidup saya susah maka susahlah.
sifir nya hanya semudah itu dek :)
awak yang tentukan hidup awak.keputusan awak.

kalau awak putuskan untuk jadi anak yang baek.
maka biarlah seribu tomahan datang.tetaplah jadi anak yang baek.
kalau awak putuskan untuk berbakti kepada keluarga,
maka datanglah seribu cabaran sekali pun,tetaplah taburkan budi.

tersenyum bukan berarti kami senang hati.bukan berarti kami bahagia. :)
putus cinta pun amat sakit derita nya dek :)
tapi ada saya menangis?ada saya tenggelam dalam kesedihan saya??
kalau saya putuskan untuk tenggelam maka tenggelam lah saya.kan?
itu yang saya cuba sampaikan dek.

jangan tunding jari pada orang laen, kita yang buat hidup kita susah.
padahal kita boleh buat hidup senang sebenarnya.
kita cuma tak mahu cuba.gagal sekali kita dah tersungkur takmau bangun.
maka salah sape??salah kita taw!abaikan kalau hati ini kadang2 terguris sebab biasalah,
hati mana tak pernah terguris kan?
dek, kita terguris dengan orang..pernah kita fikir orang pun terguris dengan kita?


adek,saya bukan nak marah2 cuma apa saya cuba sampaikan ialah,
masalah takkan pernah selesai kalau kita asyik tunding jari pada orang.
kita hanya akan buat hidup kita susah.
adek, kalau kita sedih,kita murung.kita bawa hati lara.masalah tak selesai pun kan?
so untuk ape bersedih berduka segala kalau sebenarnya kita boleh bergelak ketawa?
saya tak cakap suruh awak tak payah fikir masalah awak.
bukan.masalah ada untuk kita belajar hadapi sebagai lelaki.
bukan nya lari macam pengecut.

tapi untuk menang bergaya,hadapi lah semua nya dengan senyuman.
saya kan ada. :)

pesanan saya, jangan degil2.jangan nakal2.bila orang nasihat dengar ye dek.awak bukan budak2 kecik lagi.awak da besar panjang. hidup pun tak pernah makin senang.awak kena paham tu.bila awak degil jadi la benda2 macam ni.bila benda2 macam ni jadi mula lah awak rasa susah.cuba kalau dari awalan bila orang tegur awak dengar terus. kan hidup awak tak susah.kan.kan.
awak yang buat hidup awak susah taw.bukan orang lain.solution nya, dengarlah cakap mereka taw.dia buat semua tu sebab dia sayang kita dek. kita lahir dari rahim yang sama.mana mungkin kasih untuk kita beza2 kan. :)

bila saya fikir saya bahagia, maka saya bahagia lah dek.

2 comments:

Wan Zulqhairi said...

Entri yg penuh ngn motivasi.. bagus2...

.::cik kutip::. said...

tq q :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails